Ο ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΣΗΜΕΡΑ
Η διάταξη των κτιρίων στον πολυχώρο του Ιερού Προσκυνήματός μας, όπως εμφανίζεται σήμερα, πήρε την τελική της μορφή μετά το 1974 επί αρχιερατείας και φροντίδος του τότε Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Αγαθονίκου, ο οποίος ανήγειρε δίπλα στο Ιερό Ναό και το πρώτο Επισκοπείο της νεοσυσταθείσης Ιεράς Μητροπόλεως, ως πρωτος Μητροπολίτης αυτής.
Ο ΝΑΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ
Το πρώτο "κτίσμα" που συναντούμε είναι το εικονοστάσι της Αναστάσεως, από λευκό μάρμαρο, το οποίο ανηγέρθη στο σημείο της Θεοφανείας, όπου το 1930 υπήρχε φούρνος.
Ο θεμέλιος λίθος αυτού του νέου Ναού, του σημερινού, ετέθη από τον Μητροπολίτη Αττικής και Μεγαρίδος Ιάκωβο Βαβανάτσο το καλοκαίρι του 1956.

Σχεδιάστηκε σε ρυθμό βασιλικής σταυροειδούς μετά τρούλου. Καμπύλες επιφάνειες στεφανώνουν τον ρυθμό του, όπου εκεί εντάσσεται και ο χαμηλός τρούλος με τα τριάντα δύο παράθυρά του.
Κάτοψη του ανατολικού τμήματος του Ναού
Η βυζαντινή τεχνοτροπία στην ναοδομία του και την αγιογράφησή του, έργο του δεξιοτέχνη Πέτρου Βαμπούλη, μαθητή του Φώτη Κόντογλου, μας κάνει να νιώθουμε πιο έντονη την παρουσία του Κυρίου.
Δυτικά υπάρχει ένα εγκάρσιο κλίτος με δίρριχτη κεραμωτή στέγη.
Κάτοψη του ανατολικού τμήματος του Ναού
Η βόρεια όψη του Ναού
Η βυζαντινή τεχνοτροπία στην ναοδομία του και την αγιογράφησή του, έργο του δεξιοτέχνη Πέτρου Βαμπούλη, μαθητή του Φώτη Κόντογλου, μας κάνει να νιώθουμε πιο έντονη την παρουσία του Κυρίου.
Δυτικά υπάρχει ένα εγκάρσιο κλίτος με δίρριχτη κεραμωτή στέγη.
Δεξιά της κυρίας εισόδου, υπάρχει εντοιχισμένο εικονοστάσι με την εικόνα του Αγίου Μανδηλίου. Στο πάνω μέρος του βρίσκεται, κατ’ εντολήν του Κυρίου λαξευμένο τμήμα της Αγίας Πέτρας.
Στο δεύτερο όροφο υπάρχουν υπνοδωμάτια και άλλοι λειτουργικοί χώροι.

Στο ισόγειο του οικοδομήματος αυτού, υπάρχει διαμορφωμένος ειδικός χώρος για τις βαπτίσεις ενηλίκων, με ειδική σταυρόσχημη μαρμάρινη μεγάλη κολυμβήθρα από λευκό μάρμαρο με σκαλοπάτια, εντός του εδάφους.
Δεξιά το έτος 2003, οικοδομήθηκε το επιβλητικό κωδωνοστάσιο, που συνδέεται με τον Ναό και του οποίου η κατασκευή δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Ο νέος Ναός οικοδομήθηκε σε δύο φάσεις και η οικοδόμησή του διήρκεσε μια δεκαετία περίπου (1950-1960).
Η πρώτη φάση ξεκίνησε από το ανατολικό τμήμα, με αρχιτέκτονα τον Βασίλειο Νικολαΐδη. Δηλαδή το ανατολικό κλίτος και ο τρούλος κατεδαφίστηκαν. Έτσι ο Ναός λειτουργούσε προσωρινά στο δυτικό κλίτος. Στη συνέχεια οικοδομήθηκε το δυτικό τμήμα, που ενώθηκε με το υπόλοιπο.
Ο ΝΑΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ
Τα δύο πρώτα μαρμάρινα προσκυνητάρια που συναντάμε μόλις μπαίνουμε από την κεντρική είσοδο του Ναού είναι έργα που ακολουθούν τον κλασικό ρυθμό και βρίσκονται και αυτά δεξιά και αριστερά του κεντρικού διαδρόμου.


Τα δύο προσκυνητάρια των εφέστιων εικόνων της Αναστάσεως του Χριστού και της Αγίας Φωτεινής βρίσκονται δεξιά και αριστερά του κεντρικού διαδρόμου και είναι έργα νεότερα.
Ανάγλυφα με εκφραστικό τονισμό και ιδιαίτερη καλαισθησία. Φέρουν στο επάνω μέρος σταυρό στηριζόμενο σε καλλιτεχνική βάση με ανάγλυφες ακάνθους και στο κάτω μέρος ακουμπούν σε βάση επίσης με ανάγλυφες ακάνθους καταλήγοντας στηριζόμενοι σε τετράγωνους πεσσούς. Φιλοτεχνήθηκαν από τους μαρμαροτεχνίτες αδελφούς Φιλιππότη, το έτος 2004 και αποτελούν δωρεά της Φεβρωνίας Γεωργ. Κυπριανίδου.

Τέλος το προσκυνητάρι της εις Άδου καθόδου του Χριστού, που βρίσκεται δεξιά της κεντρικής εισόδου του Ναού και πλησίον του χώρου καύσης των κεριών, είναι έργο νεότερο, του έτους 2003 των αδελφών Φιλιππότη. Επιβλητικό έργο που διακοσμείται με ανάγλυφους ρόδακες και ακάνθους. Η εικόνα της εις Άδου καθόδου του Χριστού είναι έργο του αγιογράφου Πέτρου Βαμπούλη του έτους 2003.
Προχωρώντας εισερχόμαστε σε ευρύχωρο οκταγωνικό χώρο που περικλείεται από διαδοχικές αψίδες.
Τέλος Απριλίου του 2012 τοποθετήθηκαν στον σολέα, μαρμάρινα θωράκια, έργο του μαρμαρογλύπτη Κωνσταντίνου Ζαφείρη, ενώ ο άμβωνας είχε μετακινηθεί το 2010 έξω από τον σολέα για να διευρυνθεί ο χώρος του.

Στο βάθος, υπερυψωμένος υπάρχει ο σολέας, επάνω στον οποίο δεσπόζει ο μαρμάρινος δεσποτικός θρόνος, έργο υψηλής μαρμαρογλυπτικής τεχνικής του ιδίου μαρμαροτεχνίτη το 1952. Εχει δύο κλίμακες ενώ στην πλάτη εικονίζει τον Χριστό ως Μέγα Αρχιερέα πού ευλογεί. Στο επάνω μέρος του βρίσκεται λαξευτός ο δικέφαλος αετός μέσα σε άμπελο με φύλλα και σταφύλια καιμ ολοκληρώνεται καταλήγοντας σε αρχιερατική μίτρα. Στη σημερινή του θέση τοποθετήθηκε περί τα τέλη του 2010, όταν ολοκληρώθηκαν οι εργασίες επίστρωσης νέου λευκού μαρμάρου στόν σολέα, μετακινηθείς περίπου τρία μέτρα απο την τετράγωνη κολόνα εμπρός στην οποία ήταν, για να εξυπηρετηθεί και πάλι η διεύρυνση του χώρου προ του τέμπλου.
Δύο λεπτοί κίονες υποβαστάζουν το θόλο του με τα κομψά κιονόκρανα, που φέρουν ανάγλυφο σταυρό, εδραζόμενοι σε δύο λέοντες με ορθάνοιχτους οφθαλμούς.
Δεξιά και αριστερά οι εικόνες του Χριστού και της Παναγίας, ενθρόνων, και οι εικόνες του Προδρόμου και της Αναστάσεως αντίστοιχα έργο του διακεκριμένου αγιογράφου Πέτρου Βαμπούλη του έτους 2002. Τα θωράκια του Τέμπλου φέρουν ανάγλυφους ρόδακες, που σχηματίζουν σταυρό. Μεταξύ των θωρακίων και στο επάνω μέρος, σχηματίζονται λεπτοί κίονες με περίτεχνα κιονόκρανα, όπου διαχωρίζουν τις εικόνες.

Πίσω από το τέμπλο στο Ιερό Βήμα, υπερυψωμένη κατά μια βαθμίδα ευρίσκετο η αγία τράπεζα.
Με τις εργασίες επίστρωσης νέου λευκού μαρμάρου το 2010, καταργήθηκε η βαθμίδα που φαίνεται και η αγία τράπεζα τοποθετήθηκε στο κέντρο του νέου επίπεδου δαπέδου.
Η αγιογράφιση του Ναού βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της εξέλιξης. Κυρίως ο χώρος του γυναικωνίτου δεν έχει καθόλου αγιογραφιθεῖ. Κυριαρχεῖ η Βυζαντινή τέχνη πού αποπνέει ιεροπρέπεια, μυσταγωγία και αγιότητα. Εργα του αγιογράφου Βαμπούλη και ξεκίνησε το έτος 1968.
Αξιοσημείωτης τέχνης και ο επιβλητικότατος Παντοκράτορας του τρούλου, έργο του ιδίου το 1969. Γύρω από τον Παντοκράτορα η Θεοτόκος και τα Αγγελικά τάγματα, φρουροί της Βασιλείας Του. Σε δεύτερη σειρά οι Προφήτες, ολοκληρώνουν την αγιογραφική ενότητα του τρούλου
Αριστερά της κεντρικής εισόδου, σε ιδιαίτερο χώρο, βρίσκεται το παρεκκλήσιο της Αγίας Φωτεινής και το Βαπτιστήριο. Προς ανατολάς, στη σχετική κόγχη, είναι αγιογραφημένη η Θεοτόκος δεομένη μετά του Χριστού. Εκατέρωθεν η Αγία Φωτεινή και ο Ιωάννης ο Πρόδρομος. Άνωθεν της κόγχης είναι ιστορημένη η συνάντηση του Χριστού με την Σαμαρείτιδα. Μια μαρμάρινη οκταγωνική περίτεχνη κολυμβήθρα από κατάλευκο μάρμαρο, στηριζόμενη επί του εδάφους, φέρει ανάγλυφες παραστάσεις, στην πρόσοψη τον σταυρό και εκατέρωθεν από ένα παγώνι.
Μπροστά από το Βαπτιστήριο υπάρχει μαρμάρινο κιγκλίδωμα με διάτρητους κύκλους με σταυρούς, έργο και αυτό των αδελφών Φιλιππότη, του έτους 1979.
Μπροστά από το Βαπτιστήριο υπάρχει μαρμάρινο κιγκλίδωμα με διάτρητους κύκλους με σταυρούς, έργο και αυτό των αδελφών Φιλιππότη, του έτους 1979.